In deze blog bespreken we de grote veranderingen in autobelastingen voor de zakelijke rijders: hogere bijtelling, MRB, BPM en de nieuwe heffing vanaf 2027.
Zakelijke rijders en werkgevers krijgen de komende jaren met forse fiscale aanpassingen te maken. De bijtelling stijgt, kortingen verdwijnen en er komt een nieuwe CO₂-gerelateerde heffing.
In 2025 geldt nog een verlaagde bijtelling van 17% over een zakelijke elektrische auto met een cataloguswaarde van €30.000 of minder. Voor een zakelijke elektrische auto van meer dan €30.000 betaal je in 2025 22% bijtelling. Vanaf 1 januari 2026 vervalt dit voordeel grotendeels: het algemene tarief van 22% geldt dan voor nieuwe elektrische auto’s, ongeacht de nieuwwaarde. Als je een auto voor 1 januari 2026 voor het eerst op kenteken laat zetten profiteer je nog 60 maanden lang van het tarief wat in 2025 gold op het moment van aanschaf.
Vanaf 2027 komt er een extra heffing van 12% over de nieuwwaarde van zakelijke auto’s die niet volledig emissievrij zijn. Elektrische auto’s zijn vrijgesteld van deze heffing. Dat maakt ze relatief aantrekkelijker voor werkgevers en leasemaatschappijen.
Elektrische bedrijfswagens en leaseauto’s blijven tot 2025 vrijgesteld van BPM. In 2026 blijft de BPM-vrijstelling voor emissievrije voertuigen gelden, maar kortingen in de wegenbelasting kunnen wijzigen afhankelijk van kabinetsbesluit.
Hybrides vallen sinds 2022 al onder het reguliere bijtellingspercentage (22% van de cataloguswaarde per jaar). De enige uitzondering is een volledig elektrische aandrijving; zakelijke plug-ins met beperkte uitstoot krijgen al enkele jaren géén apart bijtellingsvoordeel meer.
Omdat plug-in hybrides niet volledig uitstootvrij zijn, geldt vanaf 2027 de 12% extra heffing van de cataloguswaarde per jaar voor werkgevers of leasemaatschappijen. Dit maakt hybride leaseauto’s fors duurder dan volledig elektrische auto’s in exploitatie.
Tot en met 2025 geldt voor hybrides vaak een halftarief of driekwarttarief in de wegenbelasting. Vanaf 2026 vervalt die korting. Plug-in hybrides (1–50 g/km CO₂) gaan over naar 100% MRB-tarief. Dit betekent enkele honderden euro’s extra per jaar per voertuig.
De BPM-vrijstelling voor plug-in hybrides is al afgeschaft. BPM wordt berekend op basis van CO₂-uitstoot, wat hybrides duurder maakt in aanschaf dan een elektrische auto.
Voor benzine- en dieselauto’s blijft het 22% bijtellingspercentage gelden in 2026. Er zijn geen overgangsvoordelen of kortingen. Voor auto’s die ouder zijn dan 15 jaar wordt de bijtelling berekend op basis van de dagwaarde en stijgt het percentage naar 35%. Dit is in de meeste gevallen aanzienlijk lager dan de 22% over de nieuwwaarde.
Niet-emissievrije leaseauto’s krijgen vanaf 2027 de 12%-heffing bovenop de bestaande lasten. Dit maakt traditionele leaseauto’s duurder voor werkgevers en verlaagt hun fiscale aantrekkelijkheid.
BPM stijgt sinds 2025 jaarlijks voor voertuigen met hogere CO₂-uitstoot. MRB-tarieven worden in 2026 herzien: zwaardere voertuigen en diesels betalen meer.
Autobedrijf De Groot viert jaarlijks een onvergetelijke gebeurtenis: de traditionele zomerbarbecue. Dit evenement, dat draait om gezelligheid, plezier...
De rijstijl, het onderhoud van uw auto en de bandenspanning hebben allemaal invloed op het brandstofverbruik. Daarom een paar tips om te besparen op b...


