In deze blog bespreken we de belangrijkste veranderingen in autobelastingen voor privérijders: stijgende MRB, aangepaste BPM en het wegvallen van subsidies in 2026.
Voor particulieren (niet-zakelijk gebruik) veranderen vooral de MRB-tarieven en de BPM bij aanschaf van een nieuwe auto. De invloed op de portemonnee hangt sterk af van de gekozen brandstof.
Voor elektrische auto's blijft de BPM een vast bedrag van €667,-. Hierdoor blijven ze in aanschaf relatief voordeliger dan benzine- of dieselauto's.
Tot en met 2025 geldt volledige vrijstelling van MRB voor EV’s. Vanaf 2026 wordt dit waarschijnlijk een gereduceerd tarief (kwarttarief of half tarief), afhankelijk van definitieve wetgeving. Vanaf 2028 wordt naar verwachting volledig MRB-tarief ingevoerd.
De SEPP-subsidie (Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren) wordt in 2026 stopgezet. Reken dus niet meer op subsidie bij de aanschaf van een elektrische auto.
Plug-in hybrides betalen sinds 2025 weer BPM op basis van CO₂-uitstoot, waardoor de aanschafprijs stijgt. De vrijstelling voor lage uitstoot is afgeschaft.
In 2025 betalen plug-in hybrides nog het driekwarttarief(25% korting op de wegenbelasting), maar in 2026 gaat dat naar 100% MRB-tarief. De verwachte stijging is €200–€400 per jaar extra afhankelijk van gewicht en provincie.
Door strengere CO₂-metingen (WLTP-norm) valt het brandstofverbruik vaak hoger uit dan verwacht, wat hogere maandlasten kan opleveren.
De BPM stijgt jaarlijks, omdat de CO₂-staffel (de belasting op basis van uitstoot) strenger wordt. Nieuwe benzine- en dieselauto’s worden hierdoor in 2026 duurder bij aanschaf.
De MRB-tarieven voor fossiele brandstoffen stijgen in 2026. Diesels blijven toeslagplichtig (toeslag voor fijnstof en gewicht). Eventuele extra provinciale heffingen verhogen de belasting nog verder.
Veel automobilisten rijden met een te lage bandenspanning en dat zorgt voor hoge kosten en minder veiligheid.
Schoon genoeg van spons, emmer, zeem en tuinslang? Ontdek onze auto wasstraat bij de vestiging in Rhenen.

